FANDOM

Central Intelligence Agency
Emblem-CIA.png
CIA:s emblem i Call of Duty: Modern Warfare 2.
Medverkar i Call of Duty: Modern Warfare 2
Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops II
Land USA
Ledare USA:s regering

Central Intelligence Agency (CIA, ungefärlig svensk översättning: Centrala underrättelsemyndigheten) är en amerikansk underrättelsetjänst. CIA förekommer i Call of Duty: Modern Warfare 2, Call of Duty: Black Ops och Call of Duty: Black Ops II.

Modern Warfare-serienRedigera

Organisationen medverkar första gånngen i Call of Duty: Modern Warfare 2 i uppdraget No Russian där spelaren styr Joseph Allen som går under täckmanteln Alexei Borodin för att spionera på Vladimir Makarovs terrororganisation. Det är en av dom tre spelbara grupperna i kampanjen av spelet. Dom är också omnämnda när Shepherd tittar på en bild på CIA:s högkvarter i Langley, Virginia i sekvensen av Exodus.

Kända medlemmarRedigera

VapenRedigera

  • M240 (används av Allen i No Russian)
  • M4A1 (används av Allen i No Russian)

Black Ops-serienRedigera

I Call of Duty: Black Ops samarbetar dom med MACV-SOG under uppdragen i Vietnam, spelaren styr Alex Mason. Specialagent Jason Hudson är spelbar i tre uppdrag.

Dom deltog i Operation Charybdis tillsammans med MI6.

I Call of Duty: Black Ops Declassified styr spelaren Frank Woods i många uppdrag som får order av Jason Hudson. En icke-namngiven CIA-agent medverkar i sista uppdraget där han fångar Jose Luiz Menendez, Raul Menendezs far.

I Call of Duty: Black Ops II deltar CIA i 1980-talets sektion med Alex Mason och Frank Woods som spelbara karaktärer. 2025 deltar bara två CIA-agenter: Farid som går under täckmantel i Cordis Die och en kallad CIA Nerd arbetar med att knäcka Celerium-enheten i slutet om Chloe överlever i Karma, Second Chance eller Odysseus där han misslyckas att stoppa Menendez virus från spridning leder till hans flykt från fångenskap.

Kända medlemmarRedigera

1961 - 1989Redigera

1978Redigera

2025Redigera

VapenRedigera

1961 - 1989

2025

ZombiesRedigera

I spelarläget Zombies i Call of Duty: Black Ops II medverkar CIA i Grief där dom är i konflikt med CDC för att överleva efter händelserna i Richtofen's Grand Scheme.

I Zombies har dom inga repliker med dom fyra spelbara agenterna.

Dom medverkar i kostymer som liknar SSA i uppdraget U.S.D.D av Call of Duty: Black Ops.

Ingen i CIA eller CDC överlevde i Nuketown Zombies, Town, Farm eller Buried överlevde horderna av zombier (om man inte spelar Grief).

GalleriRedigera

KuriosaRedigera

CIA-agenterna i Zombies har inga repliker när dom blir skadade eller använder kniv, dom hickar och rapar när dom dricker en perk.

Slumpartad wiki